Porady

Kontenery metalowe – charakterystyka i zastosowanie

Kontenery metalowe są jednym z elementów transportu morskiego. Są najczęściej wykonane z metalu i służą do przewożenia materiału drobnicowego. Jaka jest ich budowa oraz jakie rodzaje skrzyni metalowych istnieją?

Jak zbudowany jest kontener?

Nie jeden z nas widział już w życiu prostopadłościenne pudełka, które osiąga czasem rozmiar budynku. Nie bez powodu używa się ich w niektórych państwach do szybkiej budowy domów mobilnych, czyli takich, które z łatwością możesz przewieść za pomocą tira. Stalowa konstrukcja kontenera to słupki narożne oraz podstawa. Natomiast sama rama budowana jest wzdłuż belek nośnych. Tego typu pojemnik musi posiadać solidną podstawę odporną na ciężar oraz transport wodny, drogowy, a także wózek widłowy. Dodatkowo do łatwego wyjęcia towaru montowane są podwójne drzwiczki – wodoszczelne i zamykane na 2 do 4 zamków. Całość jest pokryta dachem, na którym nie warto cokolwiek stawiać.

Kontenery metalowe zastosowanie oraz rodzaje

Kontener metalowy uniwersalny ogólnego przeznaczenia

Przeznaczony jest do wszystkich ładunków drobnicowych. Po dokonaniu modyfikacji takiego kontenera z powodzeniem możesz wykorzystać go do transportu ładunku sypkiego oraz ciekłego luzem. Ładunki sypkie przewożone są za pomocą big begu ładowanym pneumatycznie. Do wyładunku natomiast potrzebne jest urządzenie pneumatyczne lub naczepa kontenerowa wywrotka.

Kontener z otwartym dachem

Metalowe kontenery przeznaczone są do przewożenia ładunków, które przekraczają swoją wysokością standardową metalową skrzynię. Podłoga i ściany takich kontenerów posiadają dodatkowe uchwyty przeznaczone do montażu towaru. Natomiast dach jest tylko zabezpieczany plandeką. W przypadku jednak gdy masz do czynienia z pojemnikami hard top, to posiadają one stalowy dach, a w jego drzwiach znajduje się demontowana górna belka.

Kontener o otwartym dachem oraz bokiem

Kontener flat służy do transportu ładunków, które posiadają wymiary uniemożliwiające wykorzystanie do tego celu pojemników uniwersalnych oraz open topów. Silna konstrukcja podłogi oraz ścian umożliwia montowanie zabezpieczeń, które ochraniają przewożony towar. Dodatkowo kontener możesz zamówić z kłonicami, które z jednej strony ograniczają szerokość ładunku do wymiaru skrzynki, z drugiej ułatwiają mocowanie.

Kontener platformowy

Przeznaczony jest do przewozu ładunków ciężkich oraz gabarytowych. Jego ładowność wynosi 40 ton i znacząco przewyższa inne rodzaje kontenerów. Odporność podłogi jest duża, dzięki temu możesz na spokojnie przewozić ładunki o dużym nacisku. Najczęściej są one używane do transportu pomiędzy portami.

Kontener cysterna

Kontenery zbiornikowe przeznaczone są do transportu różnego typu chemikaliów lub cieczy pitnych. W tym przypadku do transportu artykułów spożywczych musisz posiadać odpowiednią skrzynię z oznakowaniem. Napełniane są zazwyczaj do poziomu 80% procent, by uniknąć nieprzyjemnego falowania płynów. Natomiast w niektórych przypadkach kontener może być pełny w 95%, a ilość ładowanego towaru zależna jest od jego wagi.

Kontener chłodniczy

Przeznaczone są do przewożenia ładunków, które wymagają stałej temperatury.  Ściany wypełnione są pianką poliuretanową, a podłoga wykonana jest z aluminiowych T-gratingów, które pełnią funkcję kanałów powietrznych. Skrzynia ma  automatycznie podtrzymywaną temperaturę w przedziale ok. +25°C – -25°C. Układając towar w kontenerze, należy pamiętać o  pozostawieniu na górze ok. 75 mm szczeliny powietrznej.

Kontenery metalowe na odpady

Kontenery na śmieci metalowe powinny posiadać wielkość minimum 60 litrów. Takie kosze są najczęściej wykorzystywane w gospodarstwach domowych, gdzie zamieszkuje niewielka ilość ludzi. W przypadku jednak działalności gospodarczej jeśli jest ona powiązana z produkcją to najlepiej zaopatrzyć się w kontenery metalowe magazynowe o pojemności 240 lub 360 litrów. Przydadzą się one do śmieci, które generowane są podczas produkcji, pakowania lub do elementów pochodzących z nadprodukcji. Tego typu pojemniki powinny być umieszczone zaraz obok linii produkcyjnej lub w miejscu przywozu oraz wywozu towarów.