Poznaj nasz program

TERAZ DLA PAŃSTWA

Cel 1: Ład konstytucyjny i  rzeczywisty trójpodział władzy

  • Rzeczywisty rozdział władzy wykonawczej od władzy ustawodawczej i sądowniczej (zakaz łączenia mandatu posła/senatora z funkcją ministra (lub inną wysoką funkcją w rządzie),
  • Odpolitycznienie  Krajowej Rady Sądownictwa
  • Odpolitycznienie Trybunału Konstytucyjnego, przywrócenie ładu orzekania w sprawach ważnych dla Polek i Polaków (orzekanie w TK przez sędziów zawodowych)
  • Odpolitycznienie i reforma Prokuratury – rozdzielenie funkcji prokuratora generalnego i ministra sprawiedliwości, w tym z oddzielnymi budżetami. Prokuratorzy prokuratur okręgowych i apelacyjnych w znacznie większym stopniu winni partycypować w prowadzeniu postępowań karnych odciążając prokuratorów rejonowych
  • Respektowanie wyroków TSUE
  • Reforma Trybunału Stanu – orzekanie w TS przez sędziów zawodowych – konieczność uzyskania absolutorium po zakończonej kadencji
  • Reforma Senatu, (Senat nie jako powielenie Sejmu. Senat jako instytucja o rozbudowanych kompetencjach kontrolnych wobec innych organów władzy)
  • Reforma Najwyższej Izby Kontroli – konieczne wzmocnienie roli i pozycji NIK wobec innych organów władzy. W tym wprowadzenie obowiązku reakcji wdrożeniowej na wnioski pokontrolne NIK
  • Regionalizm – reforma powiatów. Wzmocnienie regionów (województw), oraz powiatów (zmniejszenie liczby powiatów, poszerzenie zakresu terytorialnego powiatów, zwiększenie ich kompetencji).

 

Cel 2: Sprawny wymiar sprawiedliwości

  • Informatyzacja i  proefektywnościowa reorganizacja pracy sądów. Usprawnienie organizacyjne pracy sądów. Zwiększenie etatów dla asystentów sędziów, referendarzy i administracji sądowej wraz ze zwiększeniem uposażenia dla administracji sądowej. Lepsze warunki techniczne pracy sądów
  • Likwidacja przewlekłości rozpraw. reforma procedur, w tym zwłaszcza kodeksu postępowania karnego, kodeksu postępowania cywilnego, a także wprowadzenie monitoringu czasu trwania postępowań sądowych. Rozprawy odbywające się dzień po dniu aż do ich zakończenia.
  • Odciążenie pracy sędziów i prokuratorów. Drobne sprawy i biurokracja w rękach referendarzy, asystentów i administracji sądowej
  • Odciążenie sądów poprzez szerszą skalę pozasądowych metod rozwiązywania sporów: zgodne rozwody poza sądami, sądy pokoju dla drobnych spraw obywateli, większa rola mediacji i arbitrażu
  • Więcej zakresu kompetencji notariuszy:  sprawy nakazowe i upominawcze
  • Podniesienie jakości opiniowania biegłych. Zmiana zasady ustanawiania i powoływania biegłych. Zwiększenie odpowiedzialności poprzez min. wprowadzenie odpowiedzialności majątkowej
  • Reforma kodeksu postępowania karnego oraz kodeksu postępowania cywilnego – rzeczywiste zwiększenie efektywności orzeczniczej postępowań, urealnienie zasady kontradyktoryjności postępowania, poszerzenie katalogu dopuszczalnych środków dowodowych,
  • Fiskalizacja kar, nałożenie terminów, na wydanie tytułu wykonawczego, reforma elektronicznego postępowania upominawczego
  • Zawód sędziego ukoronowaniem kariery prawniczej dla najlepszych
  • Zreformowanie systemu awansowania sędziów – obecnie jest zbyt mocno powiązany z subiektywną oceną jego pracy
  • Zwiększenie nakładów na szkolenie sędziów i prokuratorów, przy jednoczesnym przeglądzie przywilejów sędziów i prokuratorów
  • Podniesienie poziomu kultury prawnej, a zwłaszcza edukacyjnej roli instytucji praworządności, powszechna edukacja prawnicza w szkołach

 

Cel 3: Bezpieczeństwo obywatelek i obywateli

  • wzmocnienie obywatelskiego prawa do sądów poprzez obniżenie kosztów postępowań; zwiększenie dostępności do bezpłatnej pomocy prawnej; uproszczenie procedur;
  • Zapewnienie szerszego zakresu pomocy prawnej dla obywateli na etapie przedsądowym
  • Szerszy zakres obowiązku informacyjnego wobec obywatela (o jego prawach)
  • Lepsze przepisy regulujące pracę policji i innych służb Zmiana zasad naboru np.w zakresie  kryteriów psychologicznych, mechanizmy sprawdzające przydatność do służby, zmiana systemu szkoleń policjantów, poszerzenie możliwości awansów, zmniejszenie policyjnych etatów biurokratycznych
  • Dopercyzowanie kompetencji  podmiotów uprawnionych do stosowania czynności operacyjno-rozpoznawczych. Eliminowanie nadużyć władzy wobec obywatela
  • Odejście od dublowania działań poszczególnych służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo państwa i obywateli.
  • Zwiększenie interoperacyjności  baz danych i rejestrów. Administracja wymieniająca informacje pomiędzy sobą bez konieczności zatrudniania obywatela do przedkładania tych samych informacji w różnych urzędach

 

Cel 4: Profesjonalne tworzenie i wdrażanie prawa

  • Likwidacja inflacji prawa i przyjmowania ustaw „po nocach” – zmniejszenie zmienności prawa – projekt ustawy może być skierowany do Sejmu po upływie 60 dni od daty jego ogłoszenia, a w tym czasie poddany konsultacjom społecznym. Obowiązkowe jest publiczne ogłoszenie opinii o projekcie przez ww. podmioty nie będące autorem projektu
  • Jeden nowy przepis eliminuje dwa stare („one in – two out”), uproszczenie przepisów prawnych, deregulacja przestrzeni normatywnej, eliminacja niepotrzebnych przepisów, dublujących się w różnych aktach prawnych, martwych, nieużywanych, dysfunkcjonalnych
  • Rygorystyczne zasady przygotowywania oceny skutków regulacji zarówno przed, jak i po przyjęciu ustawy oraz ich konsultowania z organizacjami i obywatelami
  • Klauzule wygaszające obowiązywanie aktów prawnych (sunset clauses). Konieczność ponownego dowodu przydatności obowiązujących przepisów (po ich uprzedniej ewaluacji) spoczywałaby na właściwych ministrach

 

Cel 5: Profesjonalne, jawnie i apolitycznie działające  instytucje Państwa

  • Zakaz zachowań nepotycznych w administracji i spółkach skarbu państwa
  • Przywrócenie wymagań organizowania otwartych i konkurencyjnych naborów na wyższe stanowiska w służbie cywilnej
  • Przywrócenie obowiązku odbywania służby przygotowawczej dla osób pełniących wyższe stanowiska w służbie cywilnej, poddania się ocenie okresowej
  • Podnoszenie kompetencji korpusu służby cywilnej: obowiązkowy, roczny bilans kompetencyjny, indywidualny budżet rozwojowy
  • Przejrzyste zasady wynagradzania i awansów, a także odpowiedzialności za błędy urzędników
  • Rynkowe wynagrodzenia dla profesjonalistów w urzędach
  • Jawne i otwarte konkursy na wysokie stanowiska w spółkach skarbu państwa